Gondoskodj magadról, hogy tudj másokról gondoskodni! Szakmai személyiségfejlesztés segítőknek
Időpont: 2024. április 11-12. csütörtök - péntek

KÉPZÉSI PROGRAM
Képzés célja: a tréning során rövid edukatív jellegű előadások, valamint egyéni, páros és csoportos gyakorlatok formájában kognitív- viselkedésterápiás ismeretek és technikák segítségével önismereti jellegű betekintést nyújtunk a résztvevők számára saját kognitív működésük megismerésére. Ennek ismerete elengedhetetlen a hatékony kommunikáció, problémamegoldás szempontjából, és megkönnyítheti akár a segítő szakmában való működést, akár más emberi kapcsolatokban való megfelelő reagálást. A tréning elsősorban ezen folyamatok tudatosításában segít, nem helyettesíti a mély önismereti munkát, és nem terápiás hatású. Ugyanakkor jó kiindulópontja lehet mindkét további folyamatnak. Módszereiben a képzés a kognitív-viselkedésterápia újabb irányzataiból (MBCT, ACT, Sématerápia), illetve az improvizáció módszeréből merít.
Képzés felépítése:
1. nap csütörtök: Ismerkedés, a tréning felépítésének ismertetése, keretek tisztázása
10.00-12.00: Stressz és stresszkezelés
A bevezető előadás megismerteti a résztvevőket a leggyakoribb stresszortényezőkkel és a leggyakoribb stresszreakciókkal. Áttekintjük a stresszkezelés maladaptív és adaptív módszereit. Gyakorlat-orientáltan bemutatunk olyan módszereket, melyek segíthetnek a mindennapos stressz-kezelésben (elsősorban a kognitív- és viselkedésterápia, a sématerápia, a tudatos jelenlét (mindfulness) alapú módszerek, az EMDR és az elfogadás és elköteleződés terápia kontextusában)
12:00-13:00 ebédszünet
13.00-15.00: Túl a stresszen: boldogság, elégedettség
Ebben a részben azt a kérdést járjuk körbe, hogy a stressz adaptív kezelésén túl hogyan gondoskodhatunk jól magunkról. Hogyan élhetjük meg mélyebben a pozitív élményeinket, milyen erőforrásokra támaszkodhatunk, mi segítheti a rezilienciánkat. Ezenkívül a spontán, örömteli élmények átélésére való képességünk ápolásáról lesz szó.
15.00-17.00: Bevezetés a mindfulness jelenségébe
Az előadás során megismerkedünk a tudatos jelenlét fogalmával, hatásmechanizmusával. A tudatos jelenlét a figyelem irányításának egy speciális módja. Jon Kabat-Zinn ma már klasszikusnak számító definíciója szerint a tudatos jelenlét során figyelmünket szándékosan, reaktivitás és ítélkezésmentesen a jelen pillanatra irányítjuk. A különböző mindfulness definíciók megegyeznek a következő komponensekben: (a) a figyelem jelenre irányítottsága, (b) pozitív, vonás-jellegű tulajdonságok (nyitottság, ítélkezésmentesség, elfogadás) összessége, (c) pozitív szándék vagy motiváció a változásra és (d) a decentrálás, illetve a saját gondolatoktól és érzésektől való távolságtartás képessége.
Az elmúlt években számos tudatos jelenlét alapú módszert dolgoztak ki a legváltozatosabb célcsoportokkal, illetve problémákkal kapcsolatban (pl. szerabúzus, evészavar), de ma már egyértelmű, hogy egészséges személyek számára is hasznos gyakorlatról van szó, mely hatással van a stresszkezelésre, a kommunikációra, a viselkedésre és a testi-lelki egészség számos mutatójára.
A módszer az evidence-based megközelítések közé tartozik, hatékonyságát számos empirikus kutatás vizsgálta.
Részvételi díj: 49 000,- Ft, az ár mindkét napra tartalmazza az ebédet
A továbbképzés nem zártkörű, előzetes jelentkezés alapján és a részvételi díj befizetése ellenében minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Orvosoknak, fogorvosoknak és klinikai szakpszichológusoknak 32 kreditpont tesztírással. Szakképesítések, amelyekhez szakma szerinti pontszámként elszámolható: 1. alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológia, 2. klinikai szakpszichológus, 3. orvos (szakirányú szakképesítés nélkül), 4. orvosi pszichológia, 5. orvosi rehabilitáció a pszichiátria területén, 6. pszichiátria, 7. pszichotherápia. Egyéb szakvégzettség esetén, szabadon választható elméleti képzés. Akkreditációs szám: SZTE SZAOK/2024.I./00071
Gyógyszerészeknek 32 kreditpont
tesztírással. Szakképesítések, amelyekhez szakma szerinti pontszámként
elszámolható: 1. gyógyszerész
(szakirányú szakképesítés nélkül), 2. gyógyszerészi gondozás, 3. gyógyszertár
üzemeltetés, vezetés. Egyéb szakvégzettség esetén, szabadon
választható elméleti képzés. Akkreditációs
szám: SZOTE-GYTK/2024.I./00041
Egészségügyi szakdolgozóknak minden
szakmacsoportra és szakmára 16 továbbképzési pont. Szabadon
választható elméleti képzés. Akkreditációs szám: SZTE SZAOK/2024.I./00071
2. nap péntek: Bevezetés, visszacsatolás az első nap élményeire
10.00-12.00: Kiégés-prevenció és tudatos jelenlét
Ebben a modulban összefoglaljuk, hogy a tudatos jelenlét képességének fejlesztése hogyan előzheti meg a kiégést, illetve hogyan segíthet csökkenteni a már kialakult kiégés tüneteit.
Az egészségügyi dolgozók munkájuk jellegéből (érzelmi munkát, empátiát igénylő tevékenység) fakadóan fokozottan veszélyeztetettek a kiégés szempontjából. Veszélyeztető tényezők a teljesítmények mérésének hiányzó kritériumai, az alacsony jövedelem, a hosszú munkaidő, az extra igénybevétel mellett nagy felelősség.
A kiégett személy az empátiát igénylő helyzeteket stresszhelyzetként éli meg, csökken a perspektíva átvételre és empátiás törődésre való képessége. A segítő foglalkozásúaknál a kiégés befolyásolja a beteggel való kommunikáció minőségét, és a beteggel való együttműködés hatékonyságát. A kiégés szintje ezen kívül kihat a munkahelyi kapcsolatokra, befolyásolja a figyelmi stabilitást, a döntésekkel kapcsolatos szorongást – ezek mind olyan szempontok, melyek hatással vannak az egészségügyi dolgozók munkájának a hatékonyságára.
A tudatos jelenlét a stresszkezelés adaptív formája, mely segít megelőzni, hogy a személy maladaptív coping stratégiákat alkalmazzon. Alkalmas a szorongás és stresszszint csökkentésére, javítja az életminőséget, segíti az érzelem – és viselkedésszabályozást – így csökkenti a kiégés veszélyét.
12.00-13.00 Ebédszünet
13.00-15.00: Társas támogatás gyakorlatban (improvizációs színházi gyakorlatok)
A modulban – elsősorban az improvizáció módszerének segítségével – a társas kapcsolatok és társas támogatás témáját járjuk körbe. Hogyan jelenhet meg a szinkronizáció és a partnerség a segítő kapcsolatokban? Hogyan lehetünk asszertívek, hogyan kérhetünk segítséget? Hogyan tudunk hatékonyan kooperálni másokkal?
15.00-17.00: Protektív személyiségfaktorok és önegyüttérzés
A tréning utolsó részében azokkal a protektív személyiségfaktorokkal foglalkozunk, melyek csökkenthetik a stressz káros hatásait. Foglalkozunk az önelfogadással és önértékeléssel, a konstruktív gondolkodással, az én-hatékonyságérzéssel és a tanult leleményességgel.
17.00-18.00: tréning lezárása, visszajelzések, elköszönés

Jelentkezés a továbbképzés(ek)re
Szállás foglalható: ITT
Árnyas Panzió, 2100 Gödöllő, Szabadság út 199.